Nie Każdy z Nas decyduje się na sprzedaż nieruchomości za pomocą Pośrednika Nieruchomość. Mamy prawo sami wystawić naszą nieruchomość na sprzedaż. Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, które przełożą się na atrakcyjność prezentowanej przez Nas nieruchomości.
W dzisiejszym artykule skupimy się na 5 sposobach. Każdy z Nich jest wzajemnym uzupełnieniem, więc śmiało możemy je wszystkie wykorzystać w przygotowaniu się do sprzedaży.
5 sposobów, aby sprzedać nieruchomość bez Pośrednika:
- Zgoda na sprzedaż nieruchomości od wszystkich Właścicieli.
- Zdjęcia nieruchomości.
- Opis nieruchomości.
- Dyspozycyjność.
- Prezentacja nieruchomości.
Pkt. 1 – Zgoda na sprzedaż nieruchomości od wszystkich Właścicieli.
Często zdarza się, że nie wszyscy Właściciele chcą sprzedać swoje nieruchomości. Szczególnie ma to znaczenie, gdy jest więcej niż jeden Właściciel. Jeden Właściciel nieruchomości sam podejmuje decyzje. Do nikogo nie musi się dostosować. Inaczej jest gdy prawo własności mają dwie, trzy, cztery lub więcej osób. Wtedy zgoda na sprzedaż należy do każdej ze stron. Nim zatem pojawi się ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości to warto ustalić czy na pewno chcemy sprzedać. A raczej czy pozostałe osoby chcą sprzedać. Niejednokrotnie na rynku można spotkać się z takimi propozycjami, gdzie osoba, która odbiera od Nas telefon musi jeszcze ustalić np. z żoną czy jest aktualne.
Zatem po co coś wystawiać? Po co tracić czas, zaangażowanie i pieniądze skoro nie mamy jasnej sytuacji odnośnie przeprowadzenia transakcji. Taka sprzeczność rzutuje na cały obraz nieruchomości. Klient ją zapamięta i będzie szerokim łukiem omijał.
,,To jest ta nieruchomość, gdzie nie wiedzą czy sprzedają.’’
Może się to wydawać absurdalne. Jednak tak jest w rzeczywistości. Zatem ustalmy na samym początku czy na pewno jesteśmy zdecydowani co do sprzedaży, a następnie podejmiemy kroki do jej zaprezentowania.
Pkt. 2 – Zdjęcia nieruchomości.
Jak już jesteś zgodni co do sprzedaży teraz należy pokazać nowym Właścicielom co posiadamy. Najczęściej pierwszym kontaktem z nieruchomością są właśnie załączone zdjęcia do ogłoszenia.
Najczęściej są to zdjęcia, gdzie:
- przestrzeń jest uporządkowana. Leży stos ubrań. Nie schowane są prywatne przedmioty użytkowania takie jak szczoteczka do zębów, bielizna. Niepościelone jest łóżko. Na podłodze leżą zabawki i inne przedmioty. Wszystkie te rzeczy powinny być pochowane. Z resztą im mniej rzeczy tym lepiej. Wprowadza to ład i harmonię na zdjęciach. Przez co nie dzieje się na nich za dużo.
- wykonane zdjęcia są w pionie, a nie w poziomie. Przez co nie pokazujemy całej powierzchni danego pomieszczenia tylko jego fragment.
- nie pokazujemy wszystkich pomieszczeń. Jeżeli sprzedajemy 3 pok. mieszkanie to pokazujemy każde pomieszczenie, a nie tylko salon z kuchnią. Przyszłego właściciela interesują wszystkie pomieszczenia.
Warto do galerii zdjęć dodać rzut sprzedawanej nieruchomości. Z podziałem na konkretne pomieszczenia jakie mamy w naszej nieruchomości. Wtedy Kupujący będzie wiedział, gdzie mieści się łazienka, kuchnia, sypialnie, salon itd.
Pkt. 3 – Opis nieruchomości.
Przede wszystkim podajemy dokładną lokalizację sprzedanej przez Nas nieruchomości. Opisujemy pomieszczenie po pomieszczeniu. Warto tutaj też dodać dokładną powierzchnię.
Przykładowo:
- salon z kuchnią – 21, 50 m2,
- sypialnia – 12,43 m2,
- biuro – 7,77 m2,
- łazienka – 4,56 m2,
- przedpokój – 6,13 m2.
Za tym idzie piętro, piwnica, balkon, winda, ekspozycja i wysokość czynszu.
Te powyższe informacje przedstawiają cały obraz przyszłemu Właścicielowi. Otrzymuje je na samym początku. A to przekłada się na kontakt z Nami, aby nieruchomość obejrzeć.
Pkt. 4 – Dyspozycyjność.
Jak już mamy przygotowane ogłoszenie to teraz zostaje Nam odbieranie telefonów czy też oddzwanianie na nie. Bardzo często słyszę, że w godzinach pracy nie odbierasz telefonów. Jednak wykonane połączenie to to jest ten Klient, który chce od Nas kupić. A Nam zależy na tym, aby nieruchomość sprzedać. Jeżeli nie możemy odebrać prześlij chociaż SMS z informacją, że ,, nie mogę teraz rozmawiać. oddzwonię do 2h.’’ lub inna treść dostosowana do Nas. Wtedy pokazujemy, że nie ignorujemy Dzwoniącego.
To jest bardzo ważne. Tak sam w kwestii daty prezentacji nieruchomości. Najlepiej dostosować się do Kupującego. Wtedy zwiększamy zakres zainteresowania naszą nieruchomością. Odwrotnie jest, gdy chcemy przekładać prezentacja na dogodny NAM termin. Tylko, że może doprowadzić do rezygnacji z oglądania nieruchomości przez Kupującego.
Pkt. 5 – Prezentacja nieruchomości.
Nim przyjedzie do Nas Kupujący nieruchomość należy:
- posprzątać. Nikt nie chce oglądać nie umytych naczyń w zlewie kuchni lub nie umytej łazienki.
- pochować prywatne rzeczy: dokumenty na biurku, zabawki dziecka, ubrania.
- wywietrzyć każde pomieszczenie, aby nie było nieprzyjemnego zapachu.
Czekać na Klienta o umówionej godzinie. To Nas pokazuje tylko w dobrym świetle. Przede wszystkim w kwestii szacunku do naszego czasu jak i drugiej strony.
________________
Powyższe sposoby są bardzo proste do zrealizowania. Jednak nie zawsze są odzwierciedleniem w rzeczywistości. Szczególnie przy takiej sprzedaży. Gdzie nie sprzedajemy chleba w piekarni, tylko nieruchomość. Sama decyzja o jej zakupie jest jedną z ważniejszych jaką podejmujemy w całym naszym życiu. Zatem dobrze przygotować się do tej transakcji. Dzięki niemu wpływamy na atrakcyjność oferty, a także na jej autentyczność.
Trzymam kciuki za transakcje.
Joanna Bogacz
lic. Doradca ds. Nieruchomości nr 22733