Sprzedaż nieruchomości z kredytem hipotecznym z formalnego punktu widzenia nie różni się znacznie od sprzedaży nieruchomości bez takiego kredytu. Wiąże się bowiem jedynie z koniecznością pozyskania dodatkowych dokumentów. Dowiedz się, jak sprzedać nieruchomość z kredytem i kiedy warto się na to zdecydować.
Jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży nieruchomości?
W zależności od nieruchomości, jaką planujesz sprzedać mogą mogą być wymagane inne dokumenty. W artykule znajdziesz listę dokumentów, które należy przygotować, jednak pamiętaj, że przy sprzedaży mieszkania/domu część z nich nie będzie Ci potrzebna.
zaświadczenie o rewitalizacji;
zaświadczenie o uproszczonym planie urządzenia lasów;
wypis i wyrys z rejestru gruntów;
zaświadczenie o przeznaczeniu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
poświadczenie braku zobowiązań czynszowych od wspólnoty bądź spółdzielni mieszkaniowej;
dokument potwierdzający, że w sprzedawanym nieruchomości nikt nie jest zameldowany;
zaświadczenie o braku zaległości w opłatach za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatku od nieruchomości;
Jakie dodatkowe czynności należy wykonać przy sprzedaży nieruchomości z kredytem hipotecznym?
Aby sfinalizować transakcję, należy skontaktować się z bankiem, w którym mamy kredyt, a następnie
upewnić się, czy bank ma prawo pobrać opłatę za wcześniejszą spłatę kredytu.
poinformować kredytodawcę o chęci sprzedaży mieszkania;
uzyskać zaświadczenie z banku, na którym widnieje jak najbardziej aktualna data wraz z kwotą kredytu pozostałą do spłaty.
Kolejnym krokiem jest wizyta u notariusza w celu spisania umowy sprzedaży, która musi już mieć formę aktu notarialnego. W innym wypadku nie będzie miała mocy prawnej.
Po podpisaniu umowy notarialnej i spłaceniu kredytu hipotecznego należy uzyskać zaświadczenie o uregulowaniu należności. Następnie nowy właściciel powinien udać się do wydziału ksiąg wieczystych i wypełnić wniosek KW-WPIS, w którym w sekcji „wpis prawa ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki” umieści żądanie o wykreślenie hipoteki sprzedającego.
Czy sprzedaż nieruchomości z kredytem jest opodatkowana?
Jeśli sprzedajemy nieruchomość z kredytem, nie trzeba informować o tym urzędu skarbowego.
Istnieje jednak konieczność uiszczenia podatku PCC, czyli podatku od czynności cywilno-prawnych, który dla nieruchomości z rynku wtórnego (a o takim rynku mówimy) wynosi 2% wartości nieruchomości. Ta opłata leży jednak po stronie kupującego, a nie sprzedającego. O podatku PCC pisałam już TUTAJ.
Jak widzisz sprzedaż nieruchomości z kredytem hipotecznym nie wiąże się z formalnościami, których nie da się przygotować w krótkim czasie. Wystarczy odrobina chęci i organizacji czasu, aby sprawnie sprzedać nieruchomość.