Joanna Bogacz

Sprzedaż nieruchomości z kredytem hipotecznym

Sprzedaż nieruchomości z kredytem hipotecznym z formalnego punktu widzenia nie różni się znacznie od sprzedaży nieruchomości bez takiego kredytu. Wiąże się bowiem jedynie z koniecznością pozyskania dodatkowych dokumentów. Dowiedz się, jak sprzedać nieruchomość z kredytem i kiedy warto się na to zdecydować.

Jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży nieruchomości?

W zależności od nieruchomości, jaką planujesz sprzedać mogą mogą być wymagane inne dokumenty. W artykule znajdziesz listę dokumentów, które należy przygotować, jednak pamiętaj, że przy sprzedaży mieszkania/domu część z nich nie będzie Ci potrzebna.  

  • zaświadczenie o rewitalizacji;

  • zaświadczenie o uproszczonym planie urządzenia lasów;

  • wypis i wyrys z rejestru gruntów;

  • zaświadczenie o przeznaczeniu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;

  • poświadczenie braku zobowiązań czynszowych od wspólnoty bądź spółdzielni mieszkaniowej;

  • dokument potwierdzający, że w sprzedawanym nieruchomości nikt nie jest zameldowany;

  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatku od nieruchomości;

Jakie dodatkowe czynności należy wykonać  przy sprzedaży nieruchomości z kredytem hipotecznym?

Aby sfinalizować transakcję, należy skontaktować się z bankiem, w którym mamy kredyt, a następnie

  • upewnić się, czy bank ma prawo pobrać opłatę za wcześniejszą spłatę kredytu.

  • poinformować kredytodawcę o chęci sprzedaży mieszkania;

  • uzyskać zaświadczenie z banku, na którym widnieje  jak najbardziej aktualna data wraz z kwotą kredytu pozostałą do spłaty.

Kolejnym krokiem jest wizyta u notariusza w celu spisania  umowy sprzedaży, która musi już mieć formę aktu notarialnego. W innym wypadku nie będzie miała mocy prawnej. 

Po podpisaniu umowy notarialnej i spłaceniu kredytu hipotecznego  należy uzyskać zaświadczenie o uregulowaniu należności.  Następnie nowy właściciel powinien udać się do wydziału ksiąg wieczystych i wypełnić wniosek KW-WPIS, w którym w sekcji „wpis prawa ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki” umieści żądanie o wykreślenie hipoteki sprzedającego.

Czy sprzedaż nieruchomości z kredytem jest opodatkowana?

Jeśli sprzedajemy nieruchomość z kredytem, nie trzeba informować o tym urzędu skarbowego. 

Istnieje jednak konieczność uiszczenia podatku PCC, czyli podatku od czynności cywilno-prawnych, który dla nieruchomości z rynku wtórnego (a o takim rynku mówimy) wynosi 2% wartości nieruchomości. Ta opłata leży jednak po stronie kupującego, a nie sprzedającego.  O podatku PCC pisałam już TUTAJ.

Jak widzisz sprzedaż nieruchomości z kredytem hipotecznym nie wiąże się z formalnościami, których nie da się przygotować w krótkim czasie. Wystarczy odrobina chęci i organizacji czasu, aby sprawnie sprzedać nieruchomość.

Przeczytaj także

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *